Hoofdstuk 2

Facebook-advertentiekosten

Facebook-advertenties kunnen een geldmachine zijn.





Het is de droom van elke ondernemer om iets te creëren dat meer geld oplevert dan wat u uitgeeft.

Dat kun je natuurlijk alleen bereiken als je reclame goed krijgt. En door zoiets als Facebook-advertenties te vliegen, brand je snel een gat in je portemonnee.





Daarom hebben we dit e-book gemaakt - om u te helpen leren hoe u van uw Facebook-advertenties geld kunt verdienen. En om u te helpen verlaag uw Facebook-advertentiekosten en verhoog uw ROI.

Waarom Facebook-advertenties?


OPTAD-3

Omdat Facebook heeft bewezen de grootste social media outlet met de meeste opties om nieuwe (en huidige) klanten op uw website te richten.

En met meer dan 3 miljoen zakelijke adverteerders delen succesverhalen op Facebook , het is gemakkelijk een van de beste platforms die u kunt gebruiken om te groeien voor uw online bedrijf.

Bovendien zul je nooit geld verspillen op Facebook advertenties als je de juiste mentaliteit hebt voor ondernemerschap.

In dit korte inleidende hoofdstuk bespreken we hoeveel Facebook-advertenties kosten, wat voor soort ROI u kunt verwachten en hoe u doelen en KPI's kunt instellen voordat u in hoofdstuk 3 begint met het opzetten van uw eerste Facebook-campagne. Laten we beginnen!

Hier is een korte verklarende woordenlijst met termen en acroniemen om u te helpen alles te begrijpen:

hoe gebruik ik instagram voor mijn bedrijf
CPCKosten per klikHoeveel u betaalt wanneer iemand op uw advertentie klikt
CPMKosten per 1000 vertoningenHoeveel u betaalt per 1000 weergaven van uw advertentie
CPAKosten per acquisitieHoeveel u betaalt om via een advertentie een nieuwe klant te werven
KONINGRendement op investeringHet geld dat u verdient met uw advertentie-uitgaven
CVRConversiepercentageHet percentage mensen dat via uw advertentie een conversie genereert
CTRKlikfrequentieHoeveel mensen klikken op uw advertentie nadat ze deze hebben gezien
KPIKernprestatie-indicatorEen statistiek waarmee u uw prestaties kunt vergelijken, om ervoor te zorgen dat u op schema ligt om uw doelen te bereiken

Wacht niet tot iemand anders het doet. Huur jezelf in en begin de baas te zijn.

Begin gratis

Hoeveel kosten Facebook-advertenties?

In een studie gedaan door AdEspresso, lag de gemiddelde CPC (kosten per klik) op Facebook in 2016 tussen $ 0,20 en $ 0,80. Specifiek in de VS bedroegen de kosten gemiddeld $ 0,26 per klik.

Uiteraard zijn de kosten sinds enkele jaren geleden gestegen. Maar het is veilig om te zeggen dat de advertentiekosten niet zijn gestegen te veel. $ 0,20 tot $ 0,80 per klik is nog steeds een goede maatstaf voor uw referentie

Er zijn veel factoren van invloed op deze CPC, evenals de CPM van Facebook (kosten per 1000 vertoningen of weergaven van uw advertentie), waaronder:

  • Uw doelgroepgerichtheid
  • De betrokkenheidsniveaus en relevantiescore van uw advertentie
  • De tijd van het jaar
  • Uw campagnedoelstelling
  • De volwassenheid van uw Facebook-pixel

Laten we over elk van deze een beetje meer praten.

Hoe uw publiek de prijzen van Facebook-advertenties beïnvloedt

Volgens datzelfde onderzoek van AdEspresso kost het meer om mensen van 55-64 jaar te targeten dan om mensen van 18-24 jaar te targeten.

Facebook-advertentiekosten

Bovendien zijn vrouwen duurder om met advertenties te targeten dan mannen (tenminste voor Facebook ‘likes’).

Facebook-advertenties prijzen

Dit betekent niet dat u moeite zult hebben als u zich richt op vrouwen van 55-64 jaar, het betekent alleen dat u harder moet werken om uw aanbod en de betrokkenheid van uw publiek vast te houden om uw Facebook-advertentiekosten te verlagen, waarover we zullen praten ongeveer in de volgende sectie.

We gaan ook uitgebreid in op doelgroeptargeting in hoofdstuk 4.

Hoe de engagement- en relevantiescore uw CPC beïnvloeden

U weet hoe het algoritme van Facebook uw berichten laat zien meer mensen als het kort na publicatie veel betrokkenheid krijgt?

wat is aziatische maat l in ons

Dit geldt ook voor Facebook-advertenties. In feite krijgt elke advertentie die u koopt een relevantiescore van Facebook op basis van de betrokkenheid en relevantie van die advertentie voor uw publiek.

Als u bijvoorbeeld een Facebook-campagne voert over puppyvoeding voor mensen die een hekel hebben aan puppy's (dat wil zeggen, niemand), zullen uw CPC en Facebook CPM door het dak gaan omdat uw advertentie helemaal niet relevant is.

Hoe hoger uw relevantiescore, hoe lager uw CPC en hoe hoger uw klikfrequentie. Met andere woorden: meer verkopen voor minder geld.

Afbeeldingsbron

Kijk naar het enorme verschil tussen een 9 en een 10: we hebben het over een bijna drievoudige klikfrequentie met minder dan de helft van de kosten per klik. Een magere $ 0,03 per klik!

Hoe behaal je een hogere relevantie score? We bespreken dat in hoofdstuk 5 wanneer we het hebben over het optimaliseren van uw campagnes.

Tijd van het jaar en Facebook-advertentiekosten

Facebook-advertenties werken op een biedsysteem, een soort Facebook-advertentieveilingen. U plaatst een bod op hoeveel u per klik wilt uitgeven. (Facebook doet dit automatisch voor u, tenzij u de geavanceerde instellingen gebruikt. Meer hierover in hoofdstuk 4.)

Hierdoor stijgen de biedkosten wanneer veel marketeers tegelijkertijd Facebook-campagnes kopen. Met name tijdens grote winkelvakanties zoals Kerstmis en Black Friday, gaat Facebook CPC door het dak.

AdEspresso gevonden die kosten per app-installatie schieten omhoog in november en begin december, waarschijnlijk vanwege de feestdagen.

Hoewel ze niet hetzelfde zijn als CPC, hebben de kosten per app-installatie de neiging toe te nemen en af ​​te nemen in samenhang met CPC, dus u kunt de trends op dezelfde manier bekijken.

De afhaalmaaltijd? Verwacht hogere Facebook-advertentiekosten tijdens belangrijke feestdagen. Als u tijdens die feestdagen niet hoeft te adverteren, wijst u meer van uw advertentiebudget toe in de lente- en zomermaanden.

Dat gezegd hebbende, als u ondanks de hogere kosten nog steeds winst maakt (rekening houdend met de lifetime value van de klant, die we in de volgende sectie zullen bespreken), moet u ze het hele jaar door blijven gebruiken.

Uw Facebook-campagnedoelstelling en hoe deze de kosten beïnvloedt

Elke keer dat u een nieuwe campagne start, moet u een keuze maken uit een lijst met advertentiedoelen.

Ze vallen in drie categorieën:

  1. Bewustwording - als u gewoon wilt dat mensen iets over u weten.
  2. Overweging - wanneer mensen zich van u bewust zijn en uw product overwegen ten opzichte van het product van een concurrent.
  3. Conversie - wanneer mensen klaar zijn om te kopen.

Deze doelstellingen worden steeds duurder naarmate u dichter bij de verkoop komt. Bereik- en lead capture-campagnes zijn de duurste, wat logisch is.

In hoofdstuk 3 gaan we verder in op de doelstellingen van advertentiecampagnes.

Hoe uw Facebook-pixel de advertentiekosten van Facebook beïnvloedt

Uw Facebook-pixel is een codefragment. U plaatst deze code op de pagina's van uw site om gegevens te verzamelen over wie de site bezoekt. We zullen bespreken hoe je het instelt en wat het doet in hoofdstuk 3, maar weet dit voorlopig:

Omdat uw pixel gegevens verzamelt over de mensen die de neiging hebben om op uw advertenties te klikken en te kopen, gebruikt hij machine learning om erachter te komen wie uw beste doelmarkt is. Dit wordt uw pixel ‘rijpen’ genoemd, en dit wordt gedaan door advertenties in de loop van de tijd weer te geven.

Naarmate je pixel leert wie je beste klanten zijn, kan het de targeting van je Facebook-doelgroep verbeteren om mensen te targeten die vergelijkbaar zijn met eerdere klanten die eerder geneigd zijn om te kopen. Dit verlaagt uw CPC en verhoogt tegelijkertijd uw klikfrequentie en conversiepercentages.

Je kunt je pixel ook gebruiken om remarketingcampagnes uit te voeren en vergelijkbare doelgroepen te creëren, maar daar leer je alles over in hoofdstuk 4. Weet gewoon dat je de pixel zeker moet installeren als je succesvolle Facebook-advertenties wilt weergeven!

Nu u de prijzen van Facebook-advertenties begrijpt, laten we het hebben over het belangrijkste onderdeel: rendement op investering!

Wat is de ROI op Facebook-advertenties?

Er zijn er meerdere casestudy's wat suggereert dat de gemiddelde ROI van Facebook-advertenties ergens rond de 400-450% ligt.

Dat percentage varieert natuurlijk enorm per branche en de winst die u maakt met uw producten of diensten. Dus neem het met een korreltje zout.

De echte reden voor deze sectie is niet om u een exact aantal te geven dat u als rendement kunt verwachten, maar om enkele verwachtingen te wekken en uit te leggen hoe u uw eigen ROI kunt berekenen.

verander je huis verander je leven

Waarschuwing: Het is zeer waarschijnlijk dat u in het begin geld verliest aan Facebook-advertenties. In feite verliezen veel mensen voortdurend geld aan hun advertenties om nieuwe klanten te werven, en vervolgens compenseren ze dat verlies met remarketing- en vergelijkbare doelgroepcampagnes.

Om er zeker van te zijn dat u op de lange termijn nog steeds geld verdient, moet u inzicht hebben in uw kosten per acquisitie (CPA) en de lifetime value (CLV) van uw klant.

CPA is hoeveel u aan advertenties moet uitgeven voordat u daadwerkelijk een klant binnenhaalt. U moet uw conversieratio (CRV) kennen om dit antwoord te krijgen.

Als u bijvoorbeeld 10 klikken nodig heeft om één klant te krijgen en uw CPC is € 1, is uw CPA € 10.

Gem. # Klikken per verkoop * CPC = CPA

10 * $ 1 = $ 10

Uw CLV is hoeveel geld u verdient tijdens het leven van een klant.

Als ze $ 10 aan die eerste advertentie uitgeven, speel je break-even (of verlies je geld als je andere kosten hebt). Maar als ze terugkomen naar uw winkel van een remarketingcampagne en de CPA voor de remarketingadvertentie is slechts € 2, dan verdient u € 8 (€ 10 - € 2).

Gem. Bestelwaarde * Aantal bestellingen per jaar * Aantal jaren als klant = CLV

$ 10 * 10 * 1 = $ 100

Als ze in de loop van een jaar nog 10 keer bij je kopen, heb je nog eens $ 80 verdiend. Dus met die berekening is uw CLV van die klant $ 110, met een winst van $ 80 (vóór andere kosten).

CLV - (CPA * aantal verkopen) = winst

Of, als je zin hebt in:

CLV - Initiële CPA - (Remarketing CPA * aantal verkopen) = winst

Met andere woorden, ondanks het feit dat u een paar dollar bent kwijtgeraakt aan de eerste advertentie, heeft u in de loop van een jaar $ 80 aan winst van die klant verdiend. Zie je hoe dat werkt? Daarom is het belangrijk om uw cijfers te begrijpen.

We zullen straks meer praten over cijfers en statistieken. Laten we voorlopig een korte samenvatting geven.

Korte samenvatting: wat beïnvloedt uw Facebook-advertentiekosten en ROI?

Om alles bij elkaar te houden, om te voorkomen dat u geld verliest aan Facebook-advertenties, moet u uw CPC, CPM, CPA en CLV begrijpen.

De gemiddelde CPC ligt tussen $ 0,20 en $ 0,80, afhankelijk van de advertentielocatie, de tijd van het jaar, het publiek en de relevantie. Om je een paar ruwe benchmarks te geven.

Uw CLV kan worden berekend door alle aankopen van een klant tijdens zijn leven (de tijd vanaf de eerste aankoop tot de laatste) bij elkaar op te tellen. Doe dit voor een handvol klanten, tel ze allemaal op en deel ze door het aantal klanten waarvoor je de berekening hebt gemaakt. Dat is uw CLV.

Nu u weet wat van invloed is op de advertentiekosten van Facebook en hoe u uw benodigde ROI kunt berekenen, gaan we een paar doelen en resultaten opstellen om uw campagnes op schema te houden.

Beslissen over uw doelen en KPI's

Zoals ze zeggen: wat wordt gemeten, wordt beheerd.

hoe maak ik een bedrijfspagina op Facebook

Door duidelijke, geschreven doelen en resultaten op uw Facebook-advertenties te hebben, is het gemakkelijker om te weten of u op schema ligt of dat u wijzigingen in uw campagne moet aanbrengen.

Key Performance Indicators (KPI's) zijn statistieken, zoals betrokkenheid, CPC, aantal likes, enz., Die u kunt gebruiken om uw prestaties te vergelijken.

Welke KPI's u kiest, hangt af van uw doelen. Wil je:

  • Merkbekendheid vergroten? Gebruik de doelstelling 'merkbekendheid' en meet vertoningen.
  • Betrokkenheid vergroten? Gebruik de doelstelling ‘betrokkenheid’ en meet vind-ik-leuks, opmerkingen en gedeelde items.
  • Leads vastleggen? Gebruik de doelstelling 'leadgeneratie' en meet de vastgelegde leads.
  • Verkoop verhogen? Gebruik de doelstelling ‘conversies’ en meet de gemaakte verkopen.

We bespreken de doelstellingen die u moet gebruiken op basis van het campagnetype in hoofdstuk 3, maar voor nu is het een goed idee om te weten wat uw algemene doel is voor uw Facebook-campagne.

De absolute statistieken die u moet volgen, als u uw ROI wilt berekenen, zijn uw CPA en conversieratio (CVR). Uw CPC, betrokkenheid en vertoningen zijn in vergelijking allemaal ijdelheidscijfers.

Dit komt doordat CPA en conversieratio de twee statistieken zijn die nodig zijn om de werkelijke ROI te berekenen.

Stel dat we twee campagnes hebben: A en B. Als we ze vergelijken in termen van CPC en pure klikken, kunnen we zoiets als dit krijgen:

Bron

Het lijkt erop dat campagne A wint, toch? Maar laten we rekening houden met de conversieratio (CVR):

Bron

Nu zie je dat ondanks een hogere CPC en minder klikken, Campagne B ons eigenlijk meer conversies heeft opgeleverd voor dezelfde advertentie-uitgaven.

Daarom is het belangrijk om van tevoren een doelstelling te bepalen en te bepalen welke KPI's u gaat meten, en om altijd prioriteit te geven aan CPA en CVR, tenzij u alleen advertenties weergeeft voor merkbekendheid.

Ga je gang - schrijf nu je doelen en KPI's op in een Google-spreadsheet of Word-document. U kunt bijvoorbeeld het doel hebben om de verkoop te verhogen met een CVR van 20% en een CPA van $ 10.



^